Monday, October 21, 2013

Tiramitsu & Oreo Creamcheese

As salam...

Every sabtu aku kije halfday... En Suami plak OT...tapi halfday jugak... eleh mesti nak sama ngn bini dia... sehati sejiwa la tuh...

Tiba jek umah hujan turun dengan lebatnya...Subhanallah... hujan rahmat... apa lagi mata ni bagai di sorong2 bantal... anak beranak tido... sampaikan elektrik blackout di sebabkan petir pon kitorang tak sedar...

Sebelum tido tu aku kuarkan creamcheese... tapi utk bake apa, idea tak datang lagik...

Bangun jek dari tido...ting!!! kunun2 idea da ada... jom tiramitsu + CC oreo... pulak tu bahan2 da ada... godeh2 bahan... tak sampai setengah jam da siap... 250g CC dapat la 5 bekas... cukup la utk aku anak beranak makan... simpan dlm fridge esok da buley makan...

Bahan2 :
250g creamcheese (tak kisah la korang nak pakai brand apa)
250l whipping cream
setengah gelas gula kastor  (atau ikot tahap kemanisan korang)
biskut merie 1 bungkus (kalau nak buat yg oreo korang sediakan la biskut oreo 1 bungkus+patah2 kan)
secawan air nescafe tanpa gula (ni utk tiramitsu)
sedikit serbuk koko utk hiasan atas (aku tabur milo jek)

Cara2 :
Korang putar creamcheese+whipping cream sampai bergabung meletop... pas2 korang rendam biskut merie tu kat air nescafe  dan susun... selang selikan dgn creamcheese tu... ikut suke korang nk buat bape layer... layer yg paling atas korang taburkan la serbok koko tu... klu nak lagi lawa letak stoberi ke... atau deko2 apa yg patot... sekian...


 Creamcheese oreo... intinya aku tak buang... sayang wei nak buang...


Tiramitsu


Duta makanan aku... bestla kununnya tuh...

No comments:

Post a Comment