Tuesday, July 22, 2014

Nasi Ayam Penyet sempoiii

Salam...

Alhamdulillah da masuk hari-23 kita berpuasa....

Seperti biasa aku akan balik ke rumah ku syurga ku setiap hari sabtu & ahad jek... jadi buley la masak sendiri... jadi semalam decide nak masak Nasi Ayam Penyet... seperti kebiasaan mintak bantuan Puan Gugel... dan aku mesti cari resepi yg paling mudah , cepat & tak memerlukan byk bahan...

Okey cididaut la resepi sambal tonggang terbalik aku ni (utk 5-6 org makan) :-

Cili Padi 20 batang (suka ati la klu korang nak tambah @ kurangkan)
Lada Segar  2 batang
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 2 biji
Tomato 1 biji
Sedikit ikan bilis
Sedidit belacan
2 biji limau kasturi
Sedikit garam
Sedikit gula
Minyak masak utk goreng


** Panaskan minyak dlm kuali & masukkan ke semua bahan2 di atas, goreng dlm 5 minit dan angkat... then tumbuk guna batu lesong... setelah lumat angkat masukkan semula ke dlm kuali & goreng semula dlm 5 minit... masukkan garam, gula & perahkan limau kasturi...

**Memang best kalau makan dgn masi yg panas2...pastu ko jgn lupa hias dgn ayam goreng (kalau korang pandai buat ayam berempah lagi mabeles), tempe goreng, tauhu goreng, sayur kacang panjang yg segar & buah tomato

**Sup jgn lupa heh kang terbegik plak korang makan nanti...

***Ni resepi sup sempoi aku :-

      Sedikit bawang besar yg telah di kisar
      Sedikit bawang putih yg telah di kisar
      2 ketol ayam
      2 ketol Kuib ayam
      10 ketol fishball
      Sedikit minyak
      Sedikit Garam + bahan perasa 
   
Panaskan minyak... masukkan bawang besar & bawang putih yg telah di kisar tadi... masukkan air (sukahati korang la nak byk mana) bila mendidih masukkan kuib ayam & ayam... then masukkan fishball & masukkan garam+ bahan perasa... siap...
*pada aku kalau nak makan nasi ayam penyet sup mudah cenggini jek da mengcukupi...


Oppsss lupa plak nak snap sup sempoi aku...


Ni first time aku buat... selalunya memang mkn kat luar jek... da la mahal kann...lebih baik buat sendiri...yg penting sambalnya kena powerrr...



No comments:

Post a Comment